Sejarah 1963-1965

1963

Jumlah penuntut mencapai 1060 orang memenuhi 25 bilik darjah. Terdapat 36 orang guru termasuk seorang sukarelawan 'Peace Corps' Amerika. Bangunan baru juga bertambah. Bangunan pentadbiran setingkat, sebuah dewan, tempat letak basikal, dua buah makmal sains dan bilik seni perusahaan.



 
2 makmal 





Pejabat Pentadbiran






Staf 1963



Temasya sukan yang pertama diadakan di padang Sekolah St Gabriel kerana sekolah masih tidak mempunyai padang permainan. Sekolah Menengah Jalan Cochrane menunjukkan kehandalan dalam bidang sukan apabila berjaya merebut gelaran johan ragbi peringkat negeri di bawah umur 15tahun manakala pasukan bola sepak pula berjaya mendapat tempat ketiga.



Pasukan Ragbi Bawah 15 Tahun



1 September 1965 merupakan detik yang bersejarah bagi sekolah ini apabila dibuka dengan rasminya oleh Menteri Besar Selangor ketika itu iaitu Datuk Harun Haji Idris. Peristiwa bersejarah itu juga dirayakan dengan mengadakan Hari Ucapan yang pertama dan diikuti oleh pameran yang dibuka kepada orang ramai selama tiga hari. Sekolah ini mencapai puncak perkembangannya dengan tertubuhnya Tingkatan Enam.


Menteri Besar dan isteri menandatangani buku pelawat


Menteri Besar memberikan ucapan




Pengetua, En. Lim Eng Thye meyampaikan ucapan mengenai sejarah sekolah sewaktu upacara rasmi Pembukaan SMK Jalan Cochrane




Comments